Magnesiumolie

Aanvankelijk  werkte ik meestal met de gangbare massageolie met bijvoorbeeld Arnica of Eucalyptus. Sinds kort maak ik vooral gebruik van magnesiumolie, omdat uit onderzoek gebleken is dat 50 - 70% van de mensen hier een tekort aan heeft.

Deze stof is onmisbaar voor het menselijk lichaam en komt qua belangrijkheid, na water en zuurstof, op de derde plaats. Magnesium slikken is een optie, maar op die manier wordt slechts 20% door het lichaam opgenomen. Via de huid gaat dat vele malen beter en wordt het maag-darmkanaal niet belast. Deze olie, overigens voornamelijk op waterbasis, trekt goed in.


Sommige mensen zijn allergisch voor magnesium, maar die weten dat doorgaans goed van zichzelf.

Door uitputting van de landbouwgrond en het gebruik van kunstmest, bevat onze voeding steeds minder magnesium.
Dit verklaart het tekort aan dit elementaire mineraal.

Voldoende magnesium heeft o.a. een gunstig effect op:
-soepele spieren, met name door het beter afvoeren van melkzuur na inspanning of door stress
-anti-stress: de Engelsen noemen het niet voor niets "the relaxation mineral"
-restless legs: hoewel de oorzaak hiervan nog niet echt bekend is, blijkt magnesium een positief effect te hebben
-jeuk en huidproblemen: magnesium leidt tot minder schilfers en een versneld herstel van de huid
-hoofdpijn en migraine, door het beter ontspannen van de hoofd- en nekspieren
-slapeloosheid; wordt minder door het meer ontspannen zijn, met name het inslapen
-botvorming omdat magnesium een betere calciumopname bevordert.

Maar de keuze van de olie is, net als die voor de massage, geheel aan jou; het is jouw massage!

Kortom, regelmatige toediening van (extra) magnesium, in dit geval transdermaal, heeft aantoonbaar vaak een
positieve uitwerking op veel mensen. Even googlen op magnesium(olie) en er gaat een wereld voor je open.